Duši se občas zdává, že Bůh je dojat a starostlivě ji sleduje, jako by předtím trpěla nebo byla uvězněna a říká: „Jsem rád, že jsi ve mně našla oporu, neboť jsem tě vždy miloval a miluji tě i teď a ty miluješ mě.“
(Juliana z Norwiche /1342–1416/, KT 19)
Na závěr generální audience na Svatopetrském náměstí František požádal věřící různých vyznání a náboženství, aby se připojili k iniciativě „Minuta za mír“ Mezinárodní katolické akce (Azione Cattolica Internazionale), která ve čtvrtek 8. června ve 13 hodin navrhuje zastavit se a prosit o mír na pěti kontinentech a zejména na Ukrajině.
Celé lidstvo ať se chvěje,
celá země ať se třese
a nebe ať jásá,
když je na oltáři v ruce kněze
přítomný Kristus, živý Syn Boží.
Ó závratná výše a úžasná vznešenost!
Ó vznešená pokora! Ó pokorná vznešenost,
když se Pán vesmíru, Bůh a Boží Syn,
ponížil do té míry, že se pro naši spásu skryl
v podobě malého chleba!
Pohleďte, bratři, na pokoru Boha
a před ním si vylévejte svá srdce;
pokorně se skloňte, a on vás povýší.
Nic ze sebe si proto neponechávejte pro sebe,
aby vás celé přijal, když se vám celý podává.
(František z Assisi /1182–1226/, úryvek z listu generální kapitule)
Jsem opravdu daleko od svatosti, už jen tohle je důkazem: místo toho, abych se ze své vyprahlosti radovala, bych ji měla přičítat své malé horlivosti a věrnosti; mělo by mě trápit, že (už sedm let) spím při vnitřní modlitbě a při díkůčinění, ale já se tím věru netrápím… myslím, že se malé děti líbí svým rodičům, když spí, stejně jako když jsou vzhůru, myslím na to, že při operacích lékaři své pacienty uspí. A konečně myslím, že „Hospodin ví z čeho jsme utvořeni, má v paměti, že jsme jen prach“.
(Terezie od Dítěte Ježíše, rkp. A, 75v–76r)
Co se mě týče, říkal jsem Ti, v jakém rozpoložení se vracím na frontu: jsem si nyní jasněji vědom toho, že mým úkolem po zbytek života bude rozvíjet v sobě – lidsky, věrně, neústupně – onen typ mystiky, který člověka vede k tomu, aby vášnivě pátral po Bohu v srdci každé substance a každého činu (a zároveň se tuto mystiku snažit co nejvíce zprostředkovat ostatním). Nikdy jsem nevnímal tak zřetelně jako nyní, že jedině Bůh sám, ne nějaké osobní snahy, nám může otevřít oči pro toto světlo a uchovat je pro nás…
(Pierre Teilhard de Chardin SJ /1881–1955/, dopis z fronty, sestřenici, 19. března 1917; citováno podle knihy Pierre Teilhard de Chardin, Zrod myšlení. Dopisy 1914–1919, Malvern 2021)
On! … On je zde! Co na tom, že se kolem nás všechno hroutí a nezůstává žádná lidská opora, na niž by se dalo spoléhat! On je tu! Co na tom, že prožíváme nejkrutější bolesti duše a srdce, když on je tu! On je vždy stejný, všemohoucí. Je sama dobrota, mírnost, milosrdenství… On je láska.
(malá sestra Magdalena Ježíšova /1898–1989/, osobní poznámky, 1940)
Chceš vědět, co se děje v nitru Trojice?
Povím ti to.
Otec se usmívá a rodí Syna.
Syn Otci úsměv opětuje a rodí Ducha.
Celá Trojice se usmívá a rodí nás.
(Mistr Eckhart)
Ty budeš dřív unaven milostmi, než ona jejich rozdáváním.
(Arnold Bostius /1445–1499/, De patronatu et patrocinio Virginis Mariae)
Vstoupil jsem na Karmel pouze kvůli Boží lásce. Udělal jsem to jedině pro Něj. Ať budu zatracen nebo spasen, chci dál žít a konat všechno čistě pro lásku Boží. Ať se nakonec stane cokoli, mým ziskem bude to, že jsem jednal, jak nejlépe jsem mohl, abych Ho miloval až do posledního dne svého života.
(Vavřinec od Vzkříšení /1614–1691/)
„Toužebně jsem si přál jíst s vámi tohoto velikonočního beránka, dříve než budu trpět.“ Ježíšova slova, která otevírají příběh poslední večeře, nám nabízejí nečekanou možnost vytušit hloubku lásky osob Nejsvětější Trojice k nám.
Petr a ostatní u stolu nic netuší, a přece jsou nepostradatelní: aby jakýkoliv dar mohl být darem, potřebuje někoho, kdo by byl ochoten ho přijmout. Nepoměr mezi velikostí daru a bezvýznamností toho, kdo jej přijme, je zde nesmírný a nemůže nás to nepřekvapit. Na hostině poslední večeře si nikdo z přítomných své místo nezasloužil, všichni byli pozváni, lépe řečeno přitáhla je vroucí Ježíšova touha jíst s nimi velikonočního beránka.
Mnohem dříve než jsme odpověděli na Jeho pozvání, Kristus po nás toužil. Možná si to ani neuvědomujeme, ale pokaždé když jdeme na mši, prvotním důvodem je, že nás přitáhla Jeho touha po nás. Adekvátní odpověď z naší strany, která také znamená nejnáročnější askezi, je jako vždy se odevzdat Jeho lásce, nechat se Jím přitáhnout. Je jisté, že On si při poslední večeři přál každé naše přijímání Jeho těla a krve. Nepotřebujeme vágní připomínku poslední večeře: potřebujeme se této večeře zúčastnit, abychom mohli naslouchat Jeho hlasu, jíst Jeho tělo a pít Jeho krev: potřebujeme Jeho.
(papež František, apoštolský list Desiderio desideravi, odst. 2.3.4.6.11; červen 2022)
Maria, drahocenný poklade ubohých! Hříchem jsme ztratili nejvyššího Krále, urazili jsme anděly, i sami sobě jsme obtížní, a vůbec nevíme, co si máme počít. To jediné zbývá ubožákům, abychom pozvedli oči srdce i těla k tobě, hledali radu, prosili o pomoc. (…) Ty víš, kolikrát jsem pozdvihl s hořkou myslí, s rozbouřeným srdcem a uslzenou tváří oči k tobě, nejlaskavější Panno, a s tvou pomocí vyvázl ze všech nebezpečí. Ať se radují jiní ze své nevinnosti, jiní ať se veselí nad množstvím svých zásluh, (…) pokud jde o mne: nadějí a útěchou mého života jsi, Matko, Ty.
(Jindřich Suso OP /1295–1366/, O věčné moudrosti)