Všechny terciáře, přátele a příznivce Karmelu zveme na tradiční terciářskou pouť do Kostelního Vydří v sobotu 3. června 2023.
Program pouti
10:00 | 1. přednáška: sv. Terezie od dítěte Ježíše a přímluvná modlitba (P. Jeroným, O.Carm.) |
|
11:00 | mše svatá se skládáním terciářské profese | |
12:15 | oběd | |
13:30 | Loretánské litanie | |
14:00 | 2. přednáška | |
15:00 | eucharistická adorace | |
15:30 | svátostné požehnání požehnání poutních upomínek apod. |
Události po Únoru 1948 a následující léta ateizujícího tlaku přerušily nejen vnější působení řeholí, ale také život různých sdružení věřících – i karmelitánského třetího řádu. Dnes žijí již jen poslední příslušníci této generace terciářů, kteří se stali členy třetího řádu v době předtotalitní.
Když po roce 1989 vyšla najevo příslušnost jednotlivých bratří ke karmelitánskému řádu a život řeholních společenství se mohl rozvíjet i navenek a když do našich zemí přišla společenství sester (sestry Donum Dei, dočasně sestry karmelitky z Itálie), vytvořil se kolem řeholníků a řeholnic okruh laiků, kteří chtěli více čerpat z bohatství duchovní tradice Karmelu a z možnosti kontaktu s těmito bratřími a sestrami.
Vznik:
Již od 13. století se ke karmelitánům různým způsobem připojovali i neřeholníci:
- conversi (skládali tři sliby),
- oblati (skládali aspoň jeden ze slibů),
- členové bratrstev.
Všichni nosili na znamení přináležitosti ke Karmelu bílý plášť, a byli proto nazýváni „mantellati“.
Šlo-li o ženy, žily v soukromí, spojily-li se ve společenství, nebyl to ještě klášter v plném smyslu slova; karmelské sestry jako společenství řeholnic schválila autorita církve poprvé v polovině 15. století.
Každá z řeholních rodin se snaží následovat Ježíše Krista, a to způsobem, který je jí vlastní, podle charismatu, jež od Boha přijala. Toto obdarování od Ducha svatého řeholníci vždy přijímají a rozvíjejí k dobru celého tajemného těla církve. Tedy také ostatní věřící z toho čerpají prospěch, zároveň ovšem mohou s řeholními rodinami jejich zvláštní obdarování různým způsobem přímo sdílet.
Následování Ježíše Krista, napodobování vzoru Panny Marie a proroka Eliáše i ostatní rysy spirituality Karmelu, také nezůstaly omezeny na prostor uvnitř klášterů. Ke karmelitánům mužům se záhy duchovně připojovaly také ženy, zasvěcující se zcela Bohu, a také věřící laici, žijící v běžných rodinných a společenských podmínkách.
Tyto skupiny byly obecně u všech mendikantských řádů nazývány:
- prvním řádem (řeholníci bratři),
- druhým řádem (sestry)
- a třetím řádem (laici ve „světě“).