Varšava, 2. března 2022
Vaše Svatosti,
děkuji za slova, která zazněla ve včerejším dopise metropolity Hilariona. Sdílím názor Vaší Svatosti, že nepřátelství vůči jakémukoli národu je vždy nepřijatelné. Všichni jsme bratři, a proto vnímáme každé neštěstí ukrajinského nebo ruského národa jako své vlastní. Proto se z celého srdce modlíme za mír na Ukrajině.
Aby však naše modlitba nebyla považována za projev pokrytectví, musí být doprovázena činy. Věřím, Vaše Svatosti, že jste mírumilovný člověk. Náš Pán Ježíš Kristus učil: „Blahoslavení tvůrci pokoje, neboť oni budou nazváni Božími syny.“ (Mt 5,9). Proto tě, Bratře, prosím, abys apeloval na Vladimira Putina, aby zastavil nesmyslné boje proti ukrajinskému lidu, v nichž jsou zabíjeni nevinní lidé a trpí nejen vojáci, ale i civilisté – zejména ženy a děti. Jediný člověk může jediným slovem zastavit utrpení tisíců lidí – a tím je prezident Ruské federace. Žádám vás co nejpokorněji, abyste vyzval ke stažení ruských vojsk ze suverénního státu, kterým je Ukrajina.
Existuje jeden případ, kdy je třeba čelit zlu silou, a to, když nebráníme sebe, ale druhé… K ochraně slabých, utiskovaných a nevinných proti jejich utlačovatelům je zapotřebí síly… Duch pokoje není duchem slabosti, ale duchem síly…
(Charles de Foucauld /1858–1916/, Aux plus petits des mes frères)
V neděli 15. května 2022 budou do seznamu svatých zapsáni bl. Titus Brandsma, karmelitánský kněz a mučedník z Dachau, a zakladatelky dvou ženských řeholních kongregací, bl. Maria Rivier a bl. Marii od Ježíše (Carolina Santocanale).
Když se v tomto postním čase, čase větší lásky, podíváme na všechno, co se Ježíš rozhodl z lásky k nám vytrpět, aby nás spasil, modleme se za všechnu milost, kterou potřebujeme k tomu, abychom mohli sjednotit svá utrpení s Jeho utrpením, aby tak mnoho duší, které žijí v temnotě a bídě, mohlo poznat Jeho lásku a život.
(Matka Tereza, korespondence, 25. února 1994)
Byli jsme v těchto dnech svědky heroismu obyčejných lidí. Oplakáváme oběti raketového útoku v Charkově. Včera jsme však viděli obyvatele Berdyansku, jak holýma rukama vyhnali ozbrojené síly ze svého města za skandování „Berdyansk je Ukrajina“ […] Vskutku se naplňují Kristova slova: „Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí svůj život za své přátele.“ Vidíme, že tím, co vítězí, není zášť, ale láska. Láska rodí hrdiny, nenávist zločince. Proto chci všechny povzbudit, aby se v této tragické době učili milovat. Nedovolme, aby nás ovládla nenávist, neužívejme její jazyk a slova. Lidová moudrost říká, že kdo svého nepřítele nenávidí, byl od něho už poražen. Zvítězíme silou lásky k naší vlasti, k Bohu a k našim bližním.
(Svjatoslav Ševčuk, řeckokatolický arcibiskup Kyjeva, 1. března 2022)
Nyní máme posvátnou postní dobu, dobu duchovních cvičení, jaká jsme kdysi pořádali s různými kongregacemi. … I my zde máme postní promluvy a postní pobožnosti. Nejlepší pobožností je ovšem vždycky život sám, život přijímaný radostně a pokojně se vším, co přináší, tím stvrzujeme svoje „Buď vůle tvá!“ A určitě to není věc pro slabé, protože se musí vynaložit veliká síla, aby člověk skrze zamlžený únorový den spatřil paprsky věčných Velikonoc, ale je to opojně krásné…
(Adolf Kajpr SJ /1902–1959/, dopis spolubratru; Dachau, 25. února 1945)
Jak jsi dobrý, Bože, jenž jsi stále týž… Jsi stále tím, jenž nedolomí nalomenou třtinu a neuhasí doutnající knot. Nečiníš dál denně totéž? Nevoláš hlasem své církve, že se k tobě máme vrátit, konat pokání a být spaseni? Být nejen zbaveni od zlého, ale také se stát dědici veškeré slávy a štěstí, ať jsou naše nepravosti jakékoli a naše nevěra jakkoli dlouhá? Není tak velikého hříšníka, tak zarytého zločince, abys mu hlasitě nenabídl ráj, jako jsi jej daroval dobrému lotrovi za cenu jednoho okamžiku dobré vůle.
(Charles de Foucauld /1858–1916/, Qui peut résister à Dieu)
Milí přátelé, terciáři a příznivci Karmelu,
obracím se na Vás s prosbou o pomoc bratřím karmelitánům, kteří žijí a působí na Ukrajině, a především těm, kterým zde slouží. Dnes jsem obdržel dopis od provinciála polské provincie, který informuje o aktuální situaci. Zde je celé znění dopisu:
Zábava za zábavou, marnivost za marnivostí, příležitost za příležitostí, začala jsem svou duši uvádět do nebezpečí; byla jsem plná roztržitostí, rostla ve mně nechuť pokračovat v tom zvláštním přátelství s Bohem, jež vyvěrá z modlitby. A také proto, že rostly mé hříchy, vytrácela se chuť a záliba, kterou jsem dřív zakoušela při cvičení ctností. Přitom jsem dobře viděla, můj Bože, že jestli mi něco chybí, pak to, že jsem chyběla tobě.
(Terezie od Ježíše, Kniha života VII,1)
Milí přátelé,
kázání by mělo být vždy pro něco, nemělo by jen odsoudit, ale mělo by dodat naději. Spíše by mělo být zaujaté dobrem, ne negací. A pokud snad negací, tak jen jako východiskem k stavění něčeho dobrého. Koneckonců, to je i základní princip výkladu bible. Přesto mi dnes dovolte výjimečně kázat proti něčemu. Proti něčemu, co se tak bezbožně, rouhavě, pyšně, a zároveň slabošsky staví proti životu, smyslu, lásce. A to je válka.
„Mám v srdci velikou bolest nad zhoršující se situací na východní Ukrajině...“