BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Prague BEGIN:STANDARD DTSTART:20161105T000000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20211031T020000 RDATE:20220327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20221030T020000 RDATE:20230326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20231029T020000 RDATE:20240331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20241027T020000 RDATE:20250330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20251026T020000 RDATE:20260329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20210328T030000 RDATE:20211031T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20220327T030000 RDATE:20221030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20230326T030000 RDATE:20231029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20240331T030000 RDATE:20241027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20250330T030000 RDATE:20251026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:e99adddd90b3033c81f9bfec37b485a5 CATEGORIES:Svatí CREATED:19700101T010000 SUMMARY:sv. Nonius (Nuno) Álvares Pereira, řeholník DESCRIPTION;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE:
První čtení: E
f 6,10-13.18
Žalm: 112(111) 1-2.3-4.5-6.7-8.9 Odp.:
1a
Evangelium: Lk 14,25-33
Nonius se narodil r. 1360 v Ce rnache do Bonjardim (Portugalsko). Pocházel z vysoce urozené šlechtické rod iny, vyrůstal v prostředí rytířských ideálů. Třináctiletý se stal pážetem u královského dvora a tam osvědčil svou zdatnost. Ačkoliv toužil žít jako ry tíř v celibátu, poslušen otce ve svých 16 letech vstoupil do manželství. Mě l tři děti. Když pak ani ne třicetiletý ovdověl, již se neoženil. Po smrti krále se postavil proti připojení Portugalska ke Kastilii, r. 1385 byl usta noven vrchním velitelem portugalského vojska a statečně sloužil své vlasti. Nenechal se zaslepit ctižádostí, přepychem a ničím, co mu nabízel svět; ži l dobrým duchovním životem. Velmi si vážil eucharistie, denně byl na mši sv até. I když byl udatným vojákem, Pannu Marii miloval s oddaností dítěte. Pr oto r. 1389 započal v Lisabonu stavbu velkého mariánského kostela a proto h o svěřil karmelitánům. Komunita sem přišla r. 1397, Nonius ji hmotně zabezp ečoval, ale také dbal na náležitý život řeholníků. Statuta konventu předpis ují dvakrát denně společné rozjímání. To je nejstarší svědectví o této prax i v Karmelu. Roku 1423 toto své založení podřídil zcela řádu a provázen úža sem celé země do něj jako laický bratr sám vstoupil. V klášteře vykonával n ejprostší práce a vedl přísný život modlitby, pokání a lásky k chudým. Zemř el r. 1431, pravděpodobně o velikonoční neděli - 1. dubna. Jeho pohřbu se ú častnil celý královský dvůr. Pohřben byl v karmelitánském kostele v Lisabon u a král dal nad jeho hrobem, k němuž přicházelo mnoho poutníků, zavěsit us tavičně svítící stříbrnou lampu. Portugalci jej považují za svého národního hrdinu. Starobylá úcta k němu byla potvrzena v r. 1918, kdy jej papež Bene dikt XV. blahořečil. Svatořečen pak byl 26. dubna 2009 papežem Benediktem X VI.
(Zasvěcení se Bohu řeholní mi sliby)
Evangelijní rady čistoty zasvěcené Bohu, chudoby a poslušnost
i mají podklad ve slovech a příkladu Pána. Doporučují je apoštolové, otcové
, církevní učitelé a pastýři. Je to Boží dar, který církev přijala od svého
Pána a z jeho milosti ho stále uchovává. Církevní autorita pod vedením Duc
ha svatého se ujala péče o evangelijní rady tím, že je vykládá, řídí jejich
praktikování a ustavuje trvalé formy života podle nich. Tak se stalo, že –
obrazně řečeno – na stromě, který se podivuhodně a bujně rozvětvil na poli
Páně ze semene daného od Boha, vyrostly různé formy života v samotě nebo v
e společenství a různé řeholní rodiny, které slouží jak k prospěchu svých č
lenů, tak k dobru celého Kristova těla. Řeholní rodiny totiž pomáhají svým
členům k větší stálosti v daném způsobu života, k získání vyzkoušené nauky
o cestě k dokonalosti, k bratrskému společenství v Kristově vojsku a k posí
lení svobody prostřednictvím poslušnosti. Tak mohou bezpečně uskutečňovat a
věrně zachovávat řeholní sliby a s duchovní radostí pokračovat na cestě lá
sky.
Z hlediska božského a hierarchického zřízení církve není tento st
av uprostřed mezi stavem duchovním a laickým, ale Bůh povolává z obou těcht
o skupin některé věřící, aby využili zvláštního daru života církve a byli t
ak, každý svým způsobem, prospěšní jejímu spasitelnému poslání.
Sliby
(nebo jinými posvátnými závazky slibům svou povahou podobnými), kterými se
křesťan zavazuje zachovávat tři uvedené evangelijní rady, dává se do výhrad
ního vlastnictví Bohu nade všechno milovanému; tak je z nového a zvláštního
titulu určen k Boží službě a oslavě. Křtem sice umřel hříchu a byl zasvěce
n Bohu. Aby však mohl přijmout bohatší plody křestní milosti, chce se slibe
m evangelijních rad v církvi osvobodit od překážek, které by ho mohly odvrá
tit od vroucí lásky a dokonalé bohoslužby, a zasvěcuje se božské službě dův
ěrněji. Toto zasvěcení je tím dokonalejší, čím lépe ty pevné a trvalé závaz
ky představují nerozlučný svazek Krista s jeho snoubenkou, církví.
Lás
kou, k níž vedou, spojují evangelijní rady zvláštním způsobem s církví a je
jím tajemstvím ty, kteří se pro ně rozhodli, a proto musí být jejich duchov
ní život zasvěcen také dobru celé církve. Z toho vyplývá úkol pracovat podl
e svých sil a podle formy vlastního povolání – modlitbou nebo také činností
– k tomu, aby Kristovo království v duších zakořeňovalo a sílilo a aby se
šířilo do všech částí světa. Proto církev chrání a podporuje osobitý ráz rů
zných řeholních společností.
Slib evangelijních rad je tedy viditelné
znamení, které může a má účinně vést všechny členy církve k tomu, aby plnil
i bez zdráhání povinnosti křesťanského povolání. Boží lid nemá zde na zemi
trvalý domov, ale hledá budoucí vlast. Proto řeholní stav, který více osvob
ozuje své členy od pozemských starostí, lépe ukazuje všem věřícím nebeské h
odnoty přítomné už na tomto světě, lépe vydává svědectví o novém, věčném ži
votě, který pro nás získal Kristus vykoupením, a lépe předem ohlašuje budou
cí zmrtvýchvstání a slávu nebeského království. Tento stav také přesněji ná
sleduje a v církvi trvale zpřítomňuje ten způsob života, který přijal Boží
Syn, když přišel na svět, aby uskutečnil Otcovu vůli, a který doporučil uče
dníkům, kteří ho následovali. Řeholní stav též jedinečným způsobem ukazuje
nadřazenost Božího království nade všechny pozemské hodnoty a jeho nejvyšší
požadavky. Mimoto všem lidem ukazuje velkou sílu kralujícího Krista a neko
nečnou moc Ducha svatého, která podivuhodně působí v církvi.
Stav zalo
žený na slibu evangelijních rad nepatří sice k hierarchickému zřízení církv
e, náleží však nepopiratelně k životu a svatosti církve.
(Lumen gentium, nn. 43-44)
Bože, tys povolal blahoslaveného Nonia, aby odložil zbraně a pod ochranou Panny Marie šel za tebou; na jeho přímluvu nám pomáhej zapřít sama sebe a celým srdcem přilnou t k tobě. Skrze tvého Syna, našeho Pána Ježíše Krista, neboť on s tebou v j ednotě Ducha svatého žije a kraluje po všechny věky věků. Amen.
První čtení: Ef 6,1
0-13.18
Žalm: 112(111) 1-2.3-4.5-6.7-8.9 Odp.: 1a
Evangelium: Lk 14,25-33